Digitale mond tot mond review

Digitale review

Toen internet nog niet zo gebruikelijk was al dat het nu is, vroeg je aan vrienden, familie, bekenden of ze ervaring hadden met een bepaald bedrijf. Als je een weekend weg ging kwam het vaak voor dat je in het hotel dineerde waar je ook overnachten. Of je vroeg bij de receptie naar tips voor een restaurant. Het was heel gewoon om dan naar een locatie te gaan die werd aanbevolen door je familie of receptie van het hotel. Dat was namelijk wat mond tot mond reclame deed.

In die dagen had je vaak bij de accommodaties gastenboeken liggen waarin eerder gasten hun ervaring aan het papier hadden toevertrouwd. Voordat je een restaurant binnen ging nam je eerst een kijkje in het gastenboek. Tegenwoordig is het gastenboek verplaatst naar een digitale versie en is de mond tot mond reclame een review geworden.

Google Mijn Bedrijf

Wanneer tegenwoordig een bezoeker op zoek is naar een locatie om bijvoorbeeld te gaan lunchen wordt de mobiel erbij gepakt. Vervolgens gaat men naar Google maps, TheFork, tripadvisor etc. en kijkt daar naar de reviews achter gelaten door eerdere bezoekers. Tuurlijk blijven werkelijke mond tot mond reclame een belangrijke bijdrage bij een onderneming. Maar wil je bezoekers van buiten de gemeente trekken dan is het goed om te kijken naar de reviews die je ontvangt. Zelfs de slechte review die je ontvangt zijn reviews waar jij als onderneming wat mee kunt/moet doen.

Het minste wat je tegenwoordig als onderneming kunt doen is het aanmaken van Google ‘mijn bedrijf’. Het verhoogt niet alleen je vindbaarheid op Google maar is een fijn medium om reviews te ontvangen. Regelmatig post ik reviews bij bedrijven waar ik ben geweest. Als het kan plaatst ik er zelfs een foto bij van de locatie of het eventuele gerecht wat ik heb gegeten. Op die manier geef ik gelijk een indruk van de onderneming van mij als gast. Een review van iemand die er zelf werkelijk is geweest.

Het valt mij op dat er nog maar weinig ondernemingen iets doen met een review op Google ‘mijn bedrijf’. In het afgelopen jaar heb ik al diverse reviews gepost en van slechts 3% een reactie gehad op mijn review. In mijn ogen een gemiste kans! Door een simpele reactie te geven op een ontvangen review creëer je al band. Niet alleen met de gast die is geweest maar ook met je toekomstige doelgroep. Want tenslotte wil je dezelfde service online en offline bieden.

Laat een reactie achter